Photobucket
hyte!!! wlkom to ma lubly damn world! haha.. nothing much..but wut i rili2 noe..i rili2 lub the sibling damn2 much lol.. wit out them i felt empty! siyesly lol..its comes from bottom of ma heart! they are ma soul..ma life..and ma everythings! wit out them i NOTHING! hahaha... guys! pls..believe me..u`ols r ma everything now either ma family must come 1st la kan!♥♥♥♥♥♥♥

Sunday, July 24, 2011

kesian dia

tber2 cik Rose teringat sesuatu tg boleh dishare kt cni.. :)
tak lama dlu sedang dduk melepak kat KL, ttber2 ade sorg budak dtg jumpa aku..aku xknl pon spe dia..tp nmpak mcm naif giler..dia tegur pon dgn cra yg sgt berhemah..so hati terdetik 'layan jerla budak ni..kesian plak tgk muka dia' :)

lyan punya layan..tber2 dia bukak crite pasal hidup dia..kesian dia..rupa2nya budak ni ade mslah dgn fmily dia..erm..biarlah cik Rose knlkan dia sebgai Anita (bukan nama sebenar). :)

"akak sy nk tnya boleh?",anita memulakan bicara. "nk tnya ape dik?" "akk bhagia x dgn family akk?" 
terkjut kejap! npe plak budak ni..tber2 tnya soklan mcm tuh..buang tebiat ke ape ni? huhu... "bahagia sgt dik..npa plak adik tnya cmtuh?" aq dapat perasan muka anita berubah bila aku ckp mcm tuh...

"akk nk dgr crite pasal sy x? sy xder teman nk crite...sy ingt nk crite dgn akk jer..boleh x?" tnya anita lg. "boleh dik..crite la". "sya ader 3 org adik beradik..2 orang laki..sy sorg jer perempuan, mak sya xkeje..ayah jer keje". "Ooooo..da tuh? ape mslhnyer?", tnya ku.

"sebulan lpas sy blik kg..ader kenduri..isteri sepupu sy nk pergi umrah..so dia buat kenduri..mula2 sy xnk pergi..tp dia col pagi2 buta pksa pergi..sy kesian la..so pergi..sy tnya mak sy nk ekot x..mak sy ckp tkperlah..sbb ayah sy x bg". terus anita lg "tapi sy kesian mak sy..dia mesti sedeyh..sy tau tuh".

"da tuh awk blik kg x?" tnya aku lg. "terpksa blik jugak..sbb mak suroh".
aku lihat matanya berair.basah. seperti menahan air mata jernih dr terus mengalir. aq terkesima bila melihat dia begitu. sungguh x ku sangka..dr luaran dia seperti seorang yg tiada masalah hidup..tp trnyata sangkaan ku meleset.

anita meneruskan crite lagi. "akk nk tau..sy smpai2 jer sume org dok tnya..sy sorg jer ke..mana mak dgn ayah..sy jd xtau nk ckp ape da..sbb mmg slalu mcm tuh..pantang je ada kenduri ke..ape ker..mst sy sorg jer yg blik..mak dgn ayah sy msti x ikot..cume kdg2 je mak sy ikot..tuh pon tgk mood ayah sy..lau dia bg..bru mak ikot", cerita anita.

"Ooooo....abis tuh awk ckp ape je dgn dorg sume?" tnya aku lagi. "sya cakp la mak sy cbok...adik sy ader event kt sekolah, so xdpt nk dtg..cuma mak kirim salam jer nan dorg". "ok la tuh..at least mak awk ader jugak kirim salam" kata aku.

aku masih lg tertanya2..npa budak ni crite kt aku masalah dia..knl ke aku dgn dia? rasa2 aku xpnh plak knl dia..terselisih pon xpenh! hahaha..tp aku layankan aje..sekurang2nya ada jugak kwn smbil tgu mmber2 aku smpai..tp jauh disudut hati..aku kesian kan dia. hurm..

"lepas abis jer kenduri, mse siap2 nk packing lauk2..mkcik sy tber2 besuara..aku ada kampung..so mmg wajib la aku blik jenguk kg tuh selalu! dia ckp smbil pndang sy kak..mula2 sy x terasa sgt..tp bila sy nmpk mkcik2 yg laen bg isyarat mcm tuju kan kt sya..tros sy terasa giler!!", marah Anita.

apa yang aku mampu ckp hanyalah "sabar jerla dik..mungkin mreka xtau ape sbnrnya yg awk rasa..sbb tuh dorg maen ckp jer..mungkin dorg x sngaja nk ckp mcm tu..mne tau kan...", kata aku cuba untuk menyejukan hati anita.

agak lama jugak lah kami brcerita. dari satu kedai ke satu kedai kami melepak..berbelas2 gelas air yang kami minum..barulah aku teringat yg aku mempunyai janji temu dgn teman2..lalu ku titipkan beberapa pesanan buat Anita.

"bersbarlah, sesungguhnya ujian itu akan membuat kita lebih tabah untuk menghadapi hidup. itu juga akan membuat kita lebih matang, dan jgn sesekali pernah untuk lari dr menghadapi masalah yang ada. juga jgn pernah menidakkan kenyataan", nasihat aku.

"InsyaAllah kak", janji Anita pada ku. Bertanya pada diri sendiri, apa akn lakukan jika aku berada ditempatnya? adakah aku akan patah semangat? atau adakah aku akan hilang arah hidup? Jiwa kacau mungkin? hurm..entahlah. Harap2 aq tidak menjadi seperti dia :)

buat Anita, akk harap awk tabah teruskan hidup yer? akk percaya awk gadis yg kuat! luv u dik! <3

No comments:

Post a Comment